Kreativitet udspændt ml tanke og følelse

Nedenfor har jeg kortfattet beskrevet forskellige mulige synsmåder på kognitionens og følelsens indbyrdes forbundne dynamikker, når kreative processer skal starte eller er i gang.

Accept og blokering

Keith Johnstone: Teater improvisation fremmes af accept af og ja-sigen til ideer (uanset hvilke!) – ikke af blokering (Keith Johnstone: ”Impro”, 1979).

Bemærk, at improvisation her ofte bliver til en socialt skabt ting, idet dine egne ideer overskrides og udfordres af en andens ideer, ideer som du ikke kan forudsige. Derved opstår et “potentielt Rum” (Winnicott), som er et æstetisk udfyldnings-mulig fristed mellem “mit subjektive rum” og “dit subjektive rum” (Winnicott). Mødet bliver derfor “intersubjektivt” (Hohr) og stærkt udfordrende og ukontrollerbart. Siger begge parter ja, opstår der en forunderlig æsteticeret teatralsk merværdi-verden!

Ofte en socialt skabt ting, skriver jeg – men er du skarp til selv-iagttagelse og selv-inddragelse, kan du skabe et “intersubjektivt” mellemværende med dig selv som tvedelt part.

Blending og somatiske markeringer

Kreativitet trækkes af sted af frie og ”avancerede blendinger af ideer” (”konceptuel integration” – Gilles Fauconnier og Mark Turner).

Blokering og kritik – derimod – skabes af associationer (plovfurer og faste skemaer inde i hovedet) – eller især af  følelser, der har en tendens til at konservere og afvise (”somatiske markeringer” – António Damásio)

(Ernest Holm Svendsen: ”Ja”, 2008)

Bemærk i denne tilgang, at “association” ikke er en romantisk indfalds-ting, en guddommelig inspiration, men netop et konservativt træk i sindet, fordi “associationer” for længst er faldet ned i tænkefurer og kognitive motorveje inde i hjernens infrastruktur, som sædvane-indordner enhver tanke.

Samtidig med forlenes hver genkendt tankemønster med en komfort-følelse, en “somatisk markering”, som signalerer, at den her tanke er genkendt og godkendt. Således er også følelser forræderiske, dovne, feje og formidler middelmådighed.

Omvendt kan netop tanken bevidst udfordre sig selv (accept og intentionel blending af ideer). Kreativitet som en art iscenesat “verfremdung” – både følelsesmæssigt og kognitivt?

Broaden-and-built

Lysten til at eksperimentere (Alice Isen) og ”broaden-and-built”–aktiviteter (Barbara Fredrickson, 1998) skabes kun, når stemning og humør er positivt og måske ligefrem glædesfyldt. (Tor Tørretranders: ”Glæd dig”, 2007)

OG tanken kan bedst udfordre sig selv i en atmosfære af GLÆDE…!

Implikationer for f.eks. undervisning?

Hvis man derfor som underviser vil skabe rammer for og stemning i arbejdet med kreative processer, er følgende vel vigtigt:

  • Undervisning kan have flere agendaer – både divergens/spredning (kreationsskabende?) og konvergens/samling (resultatsskabende?).
  • Friere processer kræver et godt klima og motivation. Det psykodynamiske element er overset?
Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s