Kreativitet – skabelse eller håndtering?

I 2005 undersøger jeg alle de pæne, velovervejede og velplejede tekster, der handler om det almene gymnasium og alle dets fag (bekendtgørelser og læreplaner). Jeg undersøger helt præcist de forandringer i ordlyd i tilknytning til ordet “kreativitet”, der er fra 1999 til 2005 i de nævnte tekster.

Et helt bestemt mønster viser sig: Fra at være en mangeårig opfattelse af “kreativitet” som noget, der har med “skabelse” og “opfindelse” at gøre, så bliver “kreativitet” fra ca 2001 knyttet til “håndtering af (hyper)kompleksitet” og “innovation” (de borgerlige følgepapirer til gymnasiereformen).

Samtidig med dukker ordet “kreativitet” op i andre fag end før: Fysik, biologi og datalogi skriver om “kreativitet” i læreplanerne, men ikke billedkunst og dans – traditionelle kunstneriske fag.

Jeg hæfter mig ved denne forandring på to måder:

  1. Dels selve forandringen fra “skabelse” til “håndtering”, fra “kreeren” til “kaperen”.
  2. Dels radikaliseringen og polariseringen i selve forandringen. Den er nemlig meget omfattende og får f.eks. udskiftet brugen af betegnelsen “kreative fag” med “kunstneriske fag” OVERALT og i SAMTLIGE styredokumenter (…der må være blevet brugt søg-og-erstat…).

Dette skifte i begrebsbrug, dette mentalitetsskifte vil jeg i de fremtidige blogs diskutere og undersøge nærmere.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s